Kategorier
- Ankering & Fortøjninger
- Bådpleje & Vedligeholdelse
- Kaleche, søgelænder og presenning
- Dæksudstyr, Interiør, befæstigelse
- Flag / Yachtflag
- Gaveartikler
- Gummibåde
- El-ombord
- Elektronik / Navigation
- Styrestole / Borde / Kapokpuder
- Radio - TV - Musikanlæg til båden
- Rigudstyr til Sejlbåden
-
Omkring Motoren
- Orginale Volvo Penta dele
-
-
-
- Volvo Penta Filter
-
- Volvo Penta div. pakninger og sæt
- Olie og Smøremidler fra Orbitrade
- Volvo Penta Elsystem
-
- Volvo Penta Styring
- Propeller / Tilbehør til Volvo Penta
- Volvo Penta Filter & Impeller Servicesæt
- Volvo Penta Anoder
- Volvo Penta Servicesæt med Anode samt Bælge
- Se her hvilken Service-dele din Volvo Penta motor bruger
-
- Mercruiser Motorer / Reservedele
- Yanmar Motorer / Reservedele
- Vetus Motorer / Reservedele
- Bukh Reservedele
- Mercury påhængsmotorer / Reservedele
- Suzuki Påhængsmotorer / Reserverdele
- Honda Påhængsmotorer / Reservedele
- Propellere til Mercruiser / Mercury motorer.
- Servicering af Indenbordsmotorer
- Aksel / Propelsystemer
- Offeranoder / Zinkanoder
- Divs. Motor reservedele
- Motor tilbehør
- Motor instrumenter
- Motor vedligeholdelse
- Slanger & Spændebånd
- El-Påhængsmotor
- Sådan Vinteropbevar du din påhængsmotor
- Pantry, Toilet VVS
- Sejlertøj
- Sikkerhed ombord
- Styring / Kontrolbokse
- Vandsport
- Vinteropbevaring
- Tips & tricks fra Hjertmans
- Special ordre
- kunde-Rabat
- Mærker
Tilpas udvalg
Volvo Penta Toppakninger
Volvo Penta Toppakninger
TOPPAKNINGER:
Toppakningen forsegler topstykket og motorblokken. Motoren består af en motorblok, hvor cylinderne beskyttes af topstykket. Toppakningen er derfor en central del, idet den skal sikre at at olie og vand ikke lækker og blandes mellem motorblokken og topstykket. Toppakningen udsættes for meget, idet motoren bliver varm, og fordi der både er vand, olie og højt tryk, der presser på toppakningen.
UTÆT TOPPAKNING
Hvis toppakningen bliver utæt, er det vigtigt, at den bliver skiftet hurtigst muligt, da der i væreste fald kan opstå skader på andre af motorens komponenter. For det meste bliver toppakningen blot slidt naturligt af høj varme og stort tryk. Samtidig bliver den påvirket af varmt vand og varmt olie, der helst ikke skal blandes.
Der er flere tegn på, at toppakningen er utæt, f.eks. olie i vandet, som giver snask ved oliedækslet, manglende optræk, vand i udstødningen, mangel på kølervæske og evt. vand eller olielækage i motorrummet. Bliver du i tvivl, anbefaler vi du kontakter vores værksted, hvis du ikke kan skifte toppakningen selv.























