Hempel, Bundmaling.

Begroninger påvirker ikke kun bådens udseende, men kan også sætte sig på skruer og udenbordsmotorer, blokere vandgennemstrømningen i motoren, sænke bådens hastighed, øge brændstofforbruget og i sidste ende ødelægge skrogmaterialet.

3 grunde til at bundmale din båd med Hempel's bundmaling:
A) beskytter materialet/overfladen. 
B) forhindrer ruhed. (Ruhed øger modstanden i vandet, hvilket giver lavere hastighed og øger brændstofforbruget).
C) Begrænser begroninger. Begroninger varierer meget afhængig af temperatur, saltindhold og vandkvalitet. Niveau- og typeforskelle kan være voldsomme, selv på både, som ligger til kaj i umiddelbart ens miljøer, da begroningsforholdene påvirkes af sol/ skygge, temperatur, vandstrøm, forurening og indløb af vand. Begroning vokser hurtigere i sollys og ses derfor først i vandlinjen og på roret.
 
Der findes 2 primære typer bundmaling:
1) Selvpolerende/eroderende/bløde: Afviser et bindemiddel af aktive stoffer (biocider) begroningerne. Når bundmalingen er i vandet opløses bindemidlet langsomt, så overfladen hele tiden har friske aktivstoffer. Dette beskytter mod begroning hele sæsonen og reducerer opbygning af gammel bundmaling. Velegnet til langsomtgående fartøjer.
2) Hård bundmaling: Gør det høje indhold af uopløseligt bindemiddel bundmalingen hård og forhindrer erosion. Bindemidlet er fyldt med aktive stoffer, og partiklerne er så tætte, at så snart et lag udskilles, eksponeres det næste. Hårdhed og holdbarhed gør denne bundmaling ideel til hurtige fartøjer, både som trækkes op på land, og både til kapsejlads. 
 
Tips Påfør et ekstra lag på roret og vandlinjen, hvor vandstrømmen er kraftigst.
 
Har du brug for hjælp, så download Hempels bundmalingsguide ved at klikke her: Hempel's bundmalingsguide. Vil du vide hvor meget bundmaling du skal bruge, så benyt denne bundmalingsberegner fra Hempel. Bundmalingsguide. 
 
Dansk Marineudstyr Aps har komplet lager af Hempel's bundmalinger.