- Forside
- Omkring Motoren
- Suzuki Påhængsmotorer / Reserverdele
- Suzuki Påhængsmotor Service-kit
- Ankering & Fortøjninger
- Bådpleje, Vedligeholdelse & interiør
- Kaleche, søgelænder og presenning
- Dæksudstyr, Interiør, befæstigelse
- Flag / Yachtflag
- Gaveartikler
- Gummibåde
- El-ombord
- Elektronik / Navigation
- Styrestole / Borde / Kapokpuder
- Radio - TV - Musikanlæg til båden
- Rigudstyr til Sejlbåden
-
Omkring Motoren
- Uoriginale Impellere til bådmotor
- Orginale Volvo Penta dele
-
- Mercruiser Motorer / Reservedele
- Yanmar Motorer / Reservedele
- Bukh Reservedele
- Vetus Motorer / Reservedele
- Mercury påhængsmotorer / Reservedele
- Suzuki Påhængsmotorer / Reserverdele
- Honda Påhængsmotorer / Reservedele
- Servicedele til Yamaha Påhængsmotor
- Propellere til Mercruiser / Mercury motorer.
- Servicering af Indenbordsmotorer
- Aksel / Propelsystemer
- Offeranoder / Zinkanoder
- Divs. Motor reservedele
- Motor tilbehør
- Motor instrumenter mm.
- Brændstoftanke
- Motor vedligeholdelse
- Slanger & Spændebånd
- El-Påhængsmotor
- Sådan Vinteropbevar du din påhængsmotor
- Ferskvandskølning Til Volvo Penta og Yanmar
- Pantry, Toilet VVS
- Sejlertøj
- Sikkerhed ombord
- Styring / Kontrolbokse
- Bovpropeller
- Vandsport
- Vinteropbevaring
- Varme til båden
- Tips & tricks fra Hjertmans
- Special ordre
- Mærker
Suzuki Påhængsmotor Service-kit
Suzuki Servicekit
Køb et komplet service-kit til din Suzuki Påhængsmotor.
Servicesættet består af de sliddele, som vi mener bør udskiftes. Dette er muligvis ikke i henhold til serviceintervaller eller dele af motorproducenten.
Indeholder med alt det der er for alm. nødvendige vedligeholdes af din Suzuki påhængsmotor,
Brug kun originale reservedele, så er du sikker på de passer 100% til din motor.
Disse Servicesæt består af Suzuki originale dele
Olieskifte
Et af de mere almindelige service og vedligehold er alm. udskiftning af påhængsmotorens olie.
På Suzuki’s modeller er denne type service gjort lettere end på mange andre motorer og det er så let at udføre at alle kan være med:
- kan udføres med almindeligt håndværktøj
- bundprop er let tilgængelig uden at du skal adskille andre dele
- let identifikation af påfyldningsprop og oliepind på motorblokken
Skal man udskifte oliefilteret, gøres det lettest ved at fjerne sidedækslet, hvor der så til gengæld er rigelig med plads til at skrue oliefilteret af, hvilket er en stor fordel også hvis det for eksempel skulle sidde fast.
Når du har påfyldt den rigtige mængde olie, kan du starte motoren op og tjekke oliestanden igen. Husk også at nulstille servicealarmen, hvilket gøres ved hjælp af dødmandskontakten.
Benzinfilter med overvågningssystem
De fleste større både har en indbygningstank og enhver bådejers mareridt er hvis der skabes kondens i denne, så der opstår uforudsete problemer, når man er på vandet.
Suzuki kender til udfordringerne og derfor har de konstrueret et benzinfilter i motoren med et overvågningssystem, der giver en alarm hvis der måtte opstå vand i benzinen. Føleren sidder i bunden af benzinfilteret og er forbundet til påhængsmotorens ledningsnet.
Det er let at udskifte benzinfilteret og det indgår som en del af service-kittet
Udskift tændrør
Tændrøret laver gnisten der antænder brændstoffet der sprøjtes ind i cylinderen og er derfor “på arbejde” mange tusind gange når du sejler, så det er ligeledes en vigtig servicedel. Et tændrør kan fortælle en del om din motors tilstand ved at se på elektroderne, hvor en sund motor/forbrænding giver en lysebrun farve.
Tændrørene sidder let tilgængelige på din Suzuki påhængsmotor og de er lette at udskifte, husk at kontrollere gnistgab og at spænde disse med en momentnøgle.
Udskiftning af vandpumpens impeller
I den øverste del af påhængsmotorens gearkasse sidder vandpumpen, der sørger for at afkøle påhængsmotoren under drift. Vandpumpen består af et skovlhjul der pumper vandet op til motorblokken. Dette skovlhjul kaldes en impeller og den bør med jævne mellemrum udskiftes for at sikre tilstrækkelig køling af motoren.
Udskiftning af impelleren kræver lidt mere øvelse, men har du mod på opgaven, kan du se hvordan det skal gøres her.
Anodeudskiftning
Påhængsmotoren afkøles med det vand som båden sejler i og hvis du sejler i saltvand er motoren udsat for en vis korrosionsrisiko på grund af saltindholdet i vandet.
Suzuki påhængsmotorer er kendt for deres lange levetid og dette skyldes til dels at har man løst tæringsproblematikken ved at indsætte zink-anoder i motorblokken, som så tærer i stedet for at skade motorblokkens aluminiumslegering.
Motorblokkens anoder sidder let tilgængeligt og kan udskiftes og kontrolleres af de fleste og det holder din motor i topform og nedsætter korrosionsrisikoen.