Yanmar Marine International er et globalt brand som er dedikeret til private- og fritids marine dieselmotorer, markeder og kundeservice. Ved hjælp af udnyttelse af den nyeste teknologi, er Yanmar dedikeret til at skabe og opbygge morgendagens mest innovative diesel skibsmotorer, med samme niveau af kvalitet og pålidelighed, der har vundet marineverdens tillid. 

TEKNISK BULLETIN ang. brug af GTL brændstof i din Yanmar motor.


Emne: Tilladelse til brug af alternative brændstoffer (EN 15940).
1. Introduktion.
Denne tekniske bulletin beskriver den seneste anbefalede brug af vedvarende
eller alternative brændstoffer i YANMAR-marine motorer op til 90 kW.
Denne tekniske bulletin vil beskrive påvirkningen af motoren, samt
garantierne ved brug af vedvarende eller alternative brændstoffer på
motorer op til 90 kW.
Brugen af vedvarende eller alternative brændstoffer, i denne bulletin
henviser til: GTL, HVO og BTL, der er i overensstemmelse med EN590 eller
EN15940.
Brugen af konventionelle dieselbrændstoffer i overensstemmelse med EN590 er
allerede godkendt.
2. Paraffinholdige Dieselbrændstoffer.
Paraffinholdige dieselbrændstoffer er specificeret i EN15940 og har højere
cetantal og lavere densitet end konventionelle dieselbrændstoffer (EN590).
Hydro-behandlet vegetabilsk olie (HVO) og Bio To Liquid (BTL) er vedvarende
paraffinbrændstoffer (diesel). Gas To Liquid (GTL) er et alternativt
fossilt paraffinbrændstof (diesel).
Brugen af vedvarende (HVO og BTL) brændstoffer vil give et væsentligt fald
i fossile CO2-emissioner.
3. Motor ydelse, fejl, service & garanti.
De vedvarende eller alternative brændstoffer, der er i overensstemmelse med
EN15940, har lavere densitet og lavere brændværdi pr. kapacitetsenhed end
konventionelle (EN590) dieselbrændstoffer.
Det forventes derfor, at motorens ydeevne vil falde en smule.
Det forventes også, at brændstofforbruget vil stige en smule.
Tab af motorydelse og højere brændstofforbrug er ikke dækket af garantien.
Når der anvendes vedvarende eller alternative brændstoffer, som ikke er i
overensstemmelse med EN15940, kan der opstå fejl i brændstofpumpe eller
brændstofinjektor på grund af forringelse af brændstofsmøring.
Dette vil ikke være dækket af YANMAR’s garanti.
Ved skift fra konventionel EN590 diesel til vedvarende eller alternative
(diesel) brændstoffer i overensstemmelse med EN590 eller EN15940 for
eksisterende motorer (ikke nye motorer), skal brændstofslangerne og
alle (nitril) gummipakninger udskiftes.
Lækage på grund af manglende udskiftning af disse dele er ikke dækket af
garantien.
4. Blanding af Diesel typer.
Vedvarende eller alternative brændstoffer (EN15940) viser sig også at være
blandet med konventionelt EN590 dieselbrændstof.
Eksempler er: HVO20, HVO50 og GTL er fundet at være blandet.
YANMAR anbefaler stærkt kun at bruge blandinger blandet med såkaldt B0
(EN590) diesel, altså uden FAME indhold, den såkaldte B7 (EN590) diesel.
FAME-indhold i brændstoffer forårsager en højere risiko for, at
brændstofpumpen og brændstofinjektoren sidder fast og tilstoppet
brændstofsystemet.
5. Motor modeller.
Denne bulletin gælder kun for YANMAR marinemodeller op til 90kW,
specificeret i tabellen nedenfor.

1GM10 3JH5E 4JH4-TE 4JH3DTE
2YM15 3JH40 4JH80  
3YM20 4JH45 4JH-HET  
3YM30AE 4JH57 4JH110  


6. konklusion.
Baseret på de ovenfor beskrevne begrænsninger er brugen af vedvarende eller
alternative diesel brændstoffer, der er i overensstemmelse med EN590 eller
EN15940, tilladt.

Jasper Stienstra
Global After Sales Manager
Customer Support / Aftersales
YANMAR Marine International B.V.