- Forside
- Omkring Motoren
- Volvo Penta reservedele fra Orbitrade
- Volvo Penta Filter & Impeller Servicesæt
- Ankering & Fortøjninger
- Bådpleje, Vedligeholdelse & interiør
- Kaleche, søgelænder og presenning
- Dæksudstyr, Interiør, befæstigelse
- Flag / Yachtflag
- Gaveartikler
- Gummibåde
- El-ombord
- Elektronik / Navigation
- Styrestole / Borde / Kapokpuder
- Radio - TV - Musikanlæg til båden
- Rigudstyr til Sejlbåden
-
Omkring Motoren
- Uoriginale Impellere til bådmotor
- Orginale Volvo Penta dele
-
-
-
- Volvo Penta Filter
-
- Volvo Penta div. pakninger og sæt
- Olie og Smøremidler fra Orbitrade
- Volvo Penta Elsystem
-
- Volvo Penta Styring
- Propeller / Tilbehør til Volvo Penta
- Volvo Penta Filter & Impeller Servicesæt
- Volvo Penta Anoder
- Volvo Penta Servicesæt med Anode samt Bælge
- Se her hvilken Service-dele din Volvo Penta motor bruger
-
- Mercruiser Motorer / Reservedele
- Yanmar Motorer / Reservedele
- Bukh Reservedele
- Vetus Motorer / Reservedele
- Mercury påhængsmotorer / Reservedele
- Suzuki Påhængsmotorer / Reserverdele
- Honda Påhængsmotorer / Reservedele
- Servicedele til Yamaha Påhængsmotor
- Propellere til Mercruiser / Mercury motorer.
- Servicering af Indenbordsmotorer
- Aksel / Propelsystemer
- Offeranoder / Zinkanoder
- Divs. Motor reservedele
- Motor tilbehør
- Motor instrumenter mm.
- Brændstoftanke
- Motor vedligeholdelse
- Slanger & Spændebånd
- El-Påhængsmotor
- Sådan Vinteropbevar du din påhængsmotor
- Ferskvandskølning Til Volvo Penta og Yanmar
- Pantry, Toilet VVS
- Sejlertøj
- Sikkerhed ombord
- Styring / Kontrolbokse
- Bovpropeller
- Vandsport
- Vinteropbevaring
- Varme til båden
- Tips & tricks fra Hjertmans
- Special ordre
- Mærker
Volvo Penta Filter & Impeller Servicesæt
Volvo Penta Filter & Impeller Servicesæt
Indholder:
Kittet indeholder oliefilter, brændstoffilter, impeller, pakninger og fedt. Til større motorer er der endvidere krumtapsfilter, luftfilter og bi-pass filter.
Skifte af olie, oliefilter og brændstoffilter:
Du bør skifte olie og filtre mindst en gang om året, sædvanligvis om efteråret i forbindelse med optagningen. Fordelen med dette er at motoren står med frisk olie hen over vinteren. Gammel olie kan beskadige motoren.
Skift olie- og brændstoffilter. Filtrene skal rense olien for sod og metalpartikler, og forhindrer samtidigt unødig motorslitage.
Sådan gør du!
Start motoren når båden ligger på sin plads og lad motoren blive varme. Sluk motoren, træk oliepinden ud/op, og før slangen / studsen fra olie-skiftepumpen ind i hullet og pump olien ud. Brug en pumpe, eller et kar med volumenangivelse, så du er sikker på at du får al den gamle olie ud.
Påfør lidt olie på gummipakningen på de nye filtre, monter de nye filtre og spænd det med håndkraft. Når du føler der er modstand, så spænder du cirka en halv omgang til.
OBS! Brug ikke filtertang.
Når filtrene er på plads, påfyldes frisk motorolie. Husk også på oliefilterets volumen når du hælder olie på. Lad olien synke ned og kontroller med målepinden inden du starter motoren op igen. Start nu motoren. Lad den gå et stykke tid, så den nye olie kommer ind overalt. Kontroller for evt. lækage ved oliefiltret. Stop motoren og kontroller efter nogle minutter olieniveauet. Efterfyld evt. olie, hvis oliestanden er for lav.
Skifte af impelleren:
Impelleren pumper kølevand igennem motorens kølesystem. Det er derfor meget vigtigt at kontrollere at impelleren er i god stand. Man bør dog bytte impelleren mindst hvert andet år. Gummi ældes og bliver hårdt. En gammel impeller er derfor ikke lige så effektiv som en ny.
Sådan gør du: Skru kølevandspumpens låg af (der sidder typisk 4 eller 6 bolte). Tag den gamle impeller ud. Rens gerne impellerhuset for urenheder med en klud. Tag den nye impeller og smør den godt ind i det fedt der følger med. Sæt den nye impeller ind i huset. Pres gerne eventuelt overskydende fedt ind i impeller huset, omkring impelleren. Skift den medfølgende pakning der sidder på dækslet. Skru låget/dækslet på igen.