Sådan kan du selv vedligeholde din dieselmotor
Selv om dieselmotoren er en solid motor, er den på ingen måde vedligeholdelsesfri. Man bør løbende tjekke at alt fungerer som det skal og forebygge eventuelle problemer. Er der større problemer kan det ikke anbefales at prøve selv, men man bør istedet kontakte en fagkyndig. At skulle foretage service på en dieselmotor er generelt et job for fagyndige, men der er dog alligevel en del ting, som man kan gøre selv, for at få optimal ydelse og levetid.
OBS: Hvis ikke du har motorens instruktionsbog så vil vi anbefale dig at fremskaffe den. Nogle ligger til frit download på nettet, mens andre kan være mere besværlige at finde. Du får også brug for nye filtre og olie.
- Olieniveauet i motor og gearkasse skal regelmæssigt kontrolleres. Hvis motoren bliver for varm når den er i gang kan det skyldes at den mangler olie, eller tyde på en mulig lækage. Olien bør skiftes minimum en gang pr. sæson/år.
- Hvis motoren har stået stille længe, skal brændstofsystemet altid køres tom for luft inden den tages i brug. Fremgangsmåden afhænger af motortypen. Man starter for det meste ved udluftningsventilen, nærmest tanken og fortsætter derefter frem til udluftningsskruen ved hovedfilteret. Mens motoren kører, åbnes udluftningsskruerne så alt luften presses ud. Når der kommer ren diesel uden luftbobler ud af udluftningsskruerne, spændes de til igen.
- En dieselmotor bruger en betragtelig mængde luft til forbrændingsprocessen, og i de fleste tilfælde er det ikke unormalt at motorrummet er utilstrækkeligt ventileret. Det overopheder motorrummet og motoren får hurtigt problemer. Sørg for at få renset det filter der sidder ved motorens luftindtag, eller udskift det helt. Dette bør gøres jævnligt.
- Drivremmen skal være spændt tilpas stramt. Er remmen slidt så bør den skiftes. Sørg for at der altid er rigeligt med fedt i alle lejer. Propellen skal også renses og tjekkes for fejl og skader, inden båden kommer i vandet
- Startmotoren og generatoren skal altid holdes tørt, da elsystemet er meget sårbart overfor korrosion. Derfor bør kabelsamlingerne, kontakterne og relæer sprayes med en korrosionsbeskyttende olie. Ledninger og kabler skal være grundigt fastspændt. Kontroller, at batteriet ikke aflader.
OBS: Kontroller, at slanger og rør, samt rørsamlinger er intakte og tjek for spor af lækager. Defekte slanger kan man evt. udskifte selv,
men sørg for at spændebånd er spændt ordentligt.
- Når båden tages op om efteråret, skal motoren konserveres for vinteren. Det samme gælder, hvis motoren ikke skal bruges i længere tid under sæsonen. Den har bedst af at blive aktiveret ca. hver 14. dag, så de indre dele smøres. Brændstof- og oliefiltre skal holdes rene og udskiftes, når det er nødvendigt. Det er især vigtigt at rengøre filtrene om efteråret, når motoren konserveres for vinteren, så evt. urenheder og aflejringer ikke tørrer ind i vinterens løb.
- Motorens ydre bør holdes ren og rustfri. Skulle der være rustpletter på motoren, skal de slibes ned og derefter males, med en rustbeskyttende maling. Har rusten bredt sig til spændebånd og slangeklemmer, skal de udskiftes.
Sikkerhed til søs
Sommersejlads, uanset fartøj, er en skøn og afslappende aktivitet som giver mange gode oplevelser og minder, men det kan dog også være en farlig fornøjelse. Du kan dog selv gøre en stor del for at undgå ulykker til søs. Der findes forskellige førstehjælps- og sikkerhedskurser som er designet til at øge dine evner ift. at operere- og manøvrere din båd og til at forberede dig i tilfælde af en ulykke eller andre nødsituationer.
De følgende basisråd vil hjælpe dig til at nyde en sikker tur med din familie og venner:
Tjek vejrudsigten inden du sejler ud
Vær opmærksom på vejrudsigten for den pågældende dag og aflys sejladsen hvis en storm er i kortene.
Hvis du er ude og fiske, svømme eller sejle og du ser mørke skyer, en mørk himmel generelt eller rumlen og lysglimt på vej så søg mod land med det samme. Hvis du er ombord på en båd og ikke umiddelbart kan nå land, så sæt jer ned i midten af båden eller søg under dæk, hvis muligt.
Vær sikker på at din båd er 100% sejlbar og har det rigtige og nødvendige sikkerhedsudstyr ombord
Kend dit fartøj og tjek det altid igennem inden du stævner ud, for at være sikker på at det er sejlbart og ikke tager vand ind eller lign. Hvis du sejler en motorbåd, så være sikker på at du har nok brændstof og at alle systemer virker som de skal.
Bær altid en godkendt redningsvest – alle mand
Mange voksne, som ser sig selv som stærke svømmere, smider ofte deres redningsvest i bunden af fartøjet i stedet for at have den på, fordi de er af den overbevisning at de ikke behøver den pga. deres evner i vandet, men vandtemperatur, afstand til land og andre faktorer kan have en negativ indflydelse på disse evner i tilfælde af et motorstop eller en ulykke. Skulle dit fartøj, eller en åre f.eks. ramme dig i hovedet og slå dig bevidstløs, så hjælper dine svømmeevner dig altså ikke.
Drik ikke alkohol når du er på havet eller opererer dit fartøj
Det er egentlig bare sund fornuft – alkohol hæmmer din evne til at tænke klart og reagere hurtigt og effektivt. Du skal være fysisk i stand til at klare enhver situation og mentalt klar i hovedet, når du opererer en båd eller generelt er ombord på et fartøj. Dette er kritisk for din egen sikkerhed ligesom det er for andre sejlere og svømmeres sikkerhed.
Hold udkig efter svømmere
Uanset hvilket fartøj du opererer, så hold altid øje med svømmere og hold en sikker afstand.
Som med alle andre udendørs aktiviteter, så er den bedste måde at være sikker til vands, at lære alt hvad du kan om aktiviteten inden du deltager. Tag et sikkerhedskursus og lær alt hvad du har brug for at vide omkring et hvert fartøj du måtte eje, låne eller leje, og lad dig ikke friste til at bryde reglerne selvom det nogen gange kan være nemmere. Det øjeblik du beslutter at droppe vesten, selvom det bare er denne ene gang, kan være den ene gang der fører til en unødvendig tragedie.
5 tips til vedligeholdelse og pleje af dine bådbatterier
Test og vedligeholdelse af dine batterier
Batterierne bør altid gennemgås inden du begiver dig ud på søen, men skulle du have glemt det i farten, så er det ikke for sent. Hvis du sørger for at efterse og vedligeholde dine batterier kan du nemt forlænge levetiden på dine batterier.
Hvad skal jeg kigge efter?
En af de første ting du skal tjekke efter er batteriets generelle stand. Er der synlige skader på batteriet?! Det kan f.eks. være batterisyre der er lækket, revner i plasticrammen eller batteripoler der oxideret.
Nogen gange kan et nyt batteri være den eneste løsning.
Test af batteriet
Var der ingen synlige skader på batteriet, er det næste skridt at test om batteriet er fuldt opladet, inden du installerer det i båden igen. Den bedste metode er med en batteritester som f.eks. denne fra Exide. vare nr. 17.0480
Den giver dig lynhurtigt præcise informationer om batteriets tilstand. Viser testeren at batteriet skal oplades, skulle du normalt kunne gøre dette uden problemer. Dog kan der være en risiko for at batteriet ikke virker, hvis det har afladet længe. Det kan give permanent skade på dit batteri.
Vedligeholdelse
Et batteri der har stået vinteren over bør altid tjekkes inden den nye sæson, men du kan selv gøre noget for at forlænge batteriets levetid og ydeevne. Her kommer 5 tips til en længere levetid på dine batterier:
1. Frakobl altid batteriet ved længere tids opbevaring da selv et meget lavt strømforbrug vil aflade batteriet. På længere sigt kan det skade batteriet.
2. Sørg for at batteriet altid er rent og tørt da fugt og skidt kan medføre hurtigere afladning.
3. Sørg for at oplade batteriet fuldt når båden sættes på land for vinteren. Opbevar batteriet tørt og køligt, men fri for frost. For hver 10 grad temperaturen falder, halveres selvafladningen af batteriet.
4. Alle batterier selvaflader til en vis grænse og det viser sig ved at hvilespændingen falder. Hvis spændingen falder til under 12.4V skal batteriet oplades. Batterier der ikke oplades risikerer at miste kapacitet og at sulfatere.
5. For at opretholde batteriets ydeevne, rengør og smør batteriets poler ind i syrefrit fedt for at beskytte mod oxidering. Er det muligt at åbne ind til batteriet, bør du tjekke væskeniveauet og hvis nødvendigt, fylde op med destilleret vand (alm. postevand vil ødelægge batterierne)
Det kan godt betale sig at fokusere lidt mere på vedligeholdelse og pleje af dine batterier, så de ikke dør før tid. Synlige skader, fejl og mangler bør altid afhjælpes med det samme for at undgå udskiftning af batteriet.
PAKKELISTE TIL PALBY FYN CUP
Vi har spurgt sejlerne efter den optimale pakkeliste til en langdistance kapsejlads. Der er kommet rigtigt mange gode idéer og bud, som vi her har samlet.
Nogle ting er personlige og andre ting kan være i båden, men det er altid vigtigt at sikre at det er ombord. Tak for alle bidrag til huskelisten.
BEKLÆDNING OG SEJLERTØJ:
Det er altid koldt om natten og ofte koldere end man lige regner med. At sidde stille i flere timer om natten kræver meget og varmt tøj. På en sommerdag kan det virke mærkeligt at pakke skihandsker, men du bliver glad for dem, når temperaturen falder om natten.
Sejlerjakke - gerne med høj krave.
Sejlerbukser
Fleecelag
Inderlag der er svedtransporterende (skiundertøj)
Handsker (evt. skivanter til om natten)
Kasket og Hue (Palby Fyn Cup fleecehuen udleveres i teltet)
Sejlersko og støvler
Varme sokker
Solbriller med brillesnor
Sejlerur
Solcreme
PERSONLIGT SIKKERHEDSUDSTYR:
Nogle ting tilhører båden, mens andre ting er vigtige at have med.
Redningsvest
Knæklys og fløjte
Livline
Nødkniv
SIKKERHED PÅ BÅDEN:
Båden skal selvfølgelig leve op til nogle krav og skal være i orden. Men der er ting man ofte overser, eller som ofte ikke virker. En VHF, der ikke dur eller et nødsignalsæt der har ligget lidt for længe i skuffen er dagligdag. Desuden er en førstehjælpskasse nødvendig.
Nødblus eller nødsignalsæt der ikke har overskredet dato
VHF evt. bærbar VHF
Kraftig lygte
Førstehjælpskasse
Kasteline
Redningslys
SERVICE AF ANDERSEN SPIL
Et Andersen spil holder ofte længere end båden. Men hvordan sikrer du at det kører optimalt? Læs her hvordan du servicerer dit spil.
En gang om året kan det være en god idé at løfte spilkoppen af og give spillet et lille eftersyn. Det sikrer at du får optimal performance og et minimum af friktion af spillet. Dermed bliver armene knap så lange, når der skal vendes eller hives sejl op.
ANDERSEN SELFTAILING 40 ST
I denne vejledning tager vi udgangspunkt i et 40 Selftailing spil, som er et af de mest almindelige spil i Danmark. Der er lidt forskel fra størrelse til størrelse og fra model til model. selvom spillene ligner hinanden på ydersiden, er det nemlig ikke ensbetydende med at de er ens indvendigt. Men princippet for service er den samme.
Den primære service ligger i at få renset alle dele og givet dem nyt fedt i de rigtige mængder. Alt afrensning skal ske med rensebenzin. Det efterlader nemlig ikke andre smørremidler, hvilket er vigtigt. Som fedt bør du bruge Andersen Spilfedt. Den bliver ikke hård og grynet, som andre fedt-typer kan have tendens til, når det bliver udsat for saltvand.
1:
2:
3:
4:
5:
6:
Nu kan alle dele renses i rensebenzin. Tjek samtidigt at alle fjedre og paler er intakte. Når det er renset af, kan du påføre en smule fedt. Bemærk at mængden af fedt skal begrænses. Det hjælper ikke at five spillet mere fedt, end hvad der er nøsvendigt.
Når det skal samles igen, gør du det på samme måde. Det er kun når trækarmen skal tilbage i at der er lidt forskel. Her skal palerne trykkes ind og så skal man lige dreje den frem og tilbage, indtil den falder helt i hak.
Selftailer armen skal monteres, så tovet kan løbe frit af spillet. Alt efter om det skal løbe ned på en bænk, eller ned i kahytten, skal armen monteres, så det passer.
I videoen herunder kan du se hvordan det fungerer og hvor enkelt det er at skille ad.
HVORDAN SKILLER MAN SPILLET AD? - SE VIDEO
Sådan Vinteropbevar du din påhængsmotor
1. Fjern propellen fra akslen for at undgå personskade eller skader på metallet.
2. Tilslut en spulemuffe til en haveslange, og træk den derefter over kølevandsindtagene
på motoren.
3. Fjern motordækslet, og tænd derefter for vandet og start motoren.
4. Lad gå i tomgang i ca. 10 minutter, så det bliver rigtig varmt, og termostaten åbnes.
5. Tag Brændstofslangen ud af motoren.
Til 2-taktsmotor: Når motoren begynder at sætte ud og
er ved at stoppe, sprøjtes motorens konserveringsspray ind i karburatoren, indtil motoren
stopper.
Til 4-takts motor: karburatoren drænes, når motoren stopper.
6. Sluk for tænding og vand.
7. Tør hele motoren ren med en ren og let fugtig klud.
8. Tag en opfanger/beholder og læg den under gearkassen, og åbn derefter
bundolieproppen. Åbn derefter den øverste olieprop, så olien kan strømme frit fra gearkassen.
det er en rigtig god ide at skifte pakningerne på dine 2 oliepropper, så vand ikke trænger ind i gearkassen.
9. Hvis du har en 4-takts motor, skal motorolien og filteret skiftes.
10. Tøm eller udskift eksternt eller internt vandudskillerfilter.
11. Tryk saltvandsbestandigt marinefedt ind i alle smørenipler.
12. Smør alle motorens bevægelige dele.
13. Kontroller, at propelakslen er ren for fiskeliner og lignende.
14. Smør hele propelakslen med fedt, og saml propellen igen. Glem ikke at tjekke splitten,
at den er hel.
15. Udskift tændrør, hvis disse har mange motortimer.
16. Fyld altid gearolie op gennem det nederste indtag, indtil det løber over i det øverste indtag.
Skru derefter den øverste prop i indtaget, derefter den nederste.
17. Sprøjt hele motoren med CRC 6-66 både indvendigt og udvendigt. Tør, så der dannes
en beskyttende film om vinteren.
18. Hold motoren kølig og tør i opretstående stilling.
19. Benzin, der er blandet med to takts olie, skal kasseres, da den ikke kan bruges før
næste sæson.