- Forside
- Bådpleje, Vedligeholdelse & interiør
- Lim, fuge & Reparation
- Glasfiber reparation
- Ankering & Fortøjninger
- Bådpleje, Vedligeholdelse & interiør
- Kaleche, søgelænder og presenning
- Dæksudstyr, Interiør, befæstigelse
- Flag / Yachtflag
- Gaveartikler
- Gummibåde
- El-ombord
- Elektronik / Navigation
- Styrestole / Borde / Kapokpuder
- Radio - TV - Musikanlæg til båden
- Rigudstyr til Sejlbåden
- Omkring Motoren
- Pantry, Toilet VVS
- Sejlertøj
- Sikkerhed ombord
- Styring / Kontrolbokse
- Bovpropeller
- Vandsport
- Vinteropbevaring
- Varme til båden
- Tips & tricks fra Hjertmans
- Special ordre
- Mærker
Glasfiber reparation
Gelcoat & Glasfiber
Hvad er glasfiber?
Glasfiber er et kompositmateriale, der består af glasfiber og hærdet plast. I modsætning til træ er det stort set vedligeholdelsesfrit, rådner ikke og kan modstå små ridser uden at blive beskadiget. Hvis uheldet er ude, og du har fået skader på din plastbåd, kan du relativt nemt selv udbedre skaden.
Hvad er gelcoat?
Det yderste lag af glasfiberbåde kaldes gelcoat, og det er en polyesterbaseret termohærdende plast, der giver en glasagtig overflade. Tykkelsen af gelcoaten er normalt 0,4-0,8 mm.
Hvad er topcoat?
Topcoat er gelcoat med et par procent paraffin i, så overfladen ikke bliver klistret. Gelcoat er klistret og virker til at lægge på mange lag af, men ideelt set lægger du flere lag på én gang, hvis det er nødvendigt, og afslutter med topcoat , som du påfører, når gelcoaten hærder.
Polering og voksning af gelcoat
Gelcoaten er forholdsvis tyk og stærk, og derfor kan du med fordel polere og fjerne beskadiget eller "død" gelcoat. Problemet er, at hvis du gør det for ofte, er der ikke mere gelcoat tilbage, og glasfiberen er udsat. Herefter må du male båden.
Reparation af et hul i skroget eller på dækket
Her er et eksempel på en gammel skorsten på min fine X-402, der ikke blev brugt, og som vi ønskede at trylle væk og "fikse" hullet med gelcoat og topcoat. Efter fjernelse af skorstenen var der et stort hul plus fire mindre huller. De små huller kan fyldes med en polyesterspartel eller glasfiberspartel, der indeholder tråde, som styrker polyesteren, der ellers ikke har nogen styrke. I det store hul lavede vi en prop marinefiner, som vi limede. Dernæst skærer vi 5 stk. 300 gram glasfiber stofstykker i forskellige størrelser, sæt først på den mindste og byg derefter videre til den gamle gelcoatkant.
Vi har brugt følgende materialer:
- opløsningsmiddelbestandig blandekop
- en liter polyester med en hældetud,
- en hærder og en aluminiumsrulle til at skubbe luft ud af glasfiberstoffet. Husk at rengøre aluminiumsrullerne med acetone.
Dette sæt polyesterreparationssæt løser de fleste mindre opgaver.
Her har vi nu lagt fem lag glasfiberstof, der er presset ud med aluminiumsrullen.
Når det hærder, sliber du grundigt, så kan du tydeligt se trådene i polyeseter limen. HUSK at slibe så dybt, at gelcoaten kan påføres uden at gøre området højere.
Her er det nu klart, at gelcoat kan påføres.
Maskeringstape påføres omhyggeligt, så der vises en jævn skarp kant.
Derefter påføres topcoat, her har vi lagt et fyldstof i og påført med teksturrulle for at skabe skridsikker overflade.
Her er det klart. Vi er meget tilfredse. Du kan ikke se, at der var en skorsten her før.