Selv om dieselmotoren er en solid motor, er den på ingen måde vedligeholdelsesfri. Man bør løbende tjekke at alt fungerer som det skal og forebygge eventuelle problemer. Er der større problemer kan det ikke anbefales at prøve selv, men man bør istedet kontakte en fagkyndig. At skulle foretage service på en dieselmotor er generelt et job for fagyndige, men der er dog alligevel en del ting, som man kan gøre selv, for at få optimal ydelse og levetid.

a1a

OBS: Hvis ikke du har motorens instruktionsbog så vil vi anbefale dig at fremskaffe den. Nogle ligger til frit download på nettet, mens andre kan være mere besværlige at finde. Du får også brug for nye filtre og olie.

 

  • Olieniveauet i motor og gearkasse skal regelmæssigt kontrolleres. Hvis motoren bliver for varm når den er i gang kan det skyldes at den mangler olie, eller tyde på en mulig lækage. Olien bør skiftes minimum en gang pr. sæson/år.

  • Hvis motoren har stået stille længe, skal brændstofsystemet altid køres tom for luft inden den tages i brug. Fremgangsmåden afhænger af motortypen. Man starter for det meste ved udluftningsventilen, nærmest tanken og fortsætter derefter frem til udluftningsskruen ved hovedfilteret. Mens motoren kører, åbnes udluftningsskruerne så alt luften presses ud. Når der kommer ren diesel uden luftbobler ud af udluftningsskruerne, spændes de til igen.

  • En dieselmotor bruger en betragtelig mængde luft til forbrændingsprocessen, og i de fleste tilfælde er det ikke unormalt at motorrummet er utilstrækkeligt ventileret. Det overopheder motorrummet og motoren får hurtigt problemer. Sørg for at få renset det filter der sidder ved motorens luftindtag, eller udskift det helt. Dette bør gøres jævnligt.

  • Drivremmen skal være spændt tilpas stramt. Er remmen slidt så bør den skiftes. Sørg for at der altid er rigeligt med fedt i alle lejer. Propellen skal også renses og tjekkes for fejl og skader, inden båden kommer i vandet

  • Startmotoren og generatoren skal altid holdes tørt, da elsystemet er meget sårbart overfor korrosion. Derfor bør kabelsamlingerne, kontakterne og relæer sprayes med en korrosionsbeskyttende olie. Ledninger og kabler skal være grundigt fastspændt. Kontroller, at batteriet ikke aflader.

 

slide m7

OBS: Kontroller, at slanger og rør, samt rørsamlinger er intakte og tjek for spor af lækager. Defekte slanger kan man evt. udskifte selv,
men sørg for at spændebånd er spændt ordentligt.

 

 

  • Når båden tages op om efteråret, skal motoren konserveres for vinteren. Det samme gælder, hvis motoren ikke skal bruges i længere tid under sæsonen. Den har bedst af at blive aktiveret ca. hver 14. dag, så de indre dele smøres. Brændstof- og oliefiltre skal holdes rene og udskiftes, når det er nødvendigt. Det er især vigtigt at rengøre filtrene om efteråret, når motoren konserveres for vinteren, så evt. urenheder og aflejringer ikke tørrer ind i vinterens løb.

  •  Motorens ydre bør holdes ren og rustfri. Skulle der være rustpletter på motoren, skal de slibes ned og derefter males, med en rustbeskyttende maling. Har rusten bredt sig til spændebånd og slangeklemmer, skal de udskiftes.